maandag 30 maart 2020

Durf het niet te begrijpen


Dit stukje tekst helpt mij vaak als er dingen gebeuren die ik moeilijk vind. Dat ben ik veel te veel bezig met proberen te be-grijpen. En dat helpt me helemaal niet. Dan pak ik vaak dit hele oude stukje tekst er weer bij. En oefen ik me in het loslaten.....


Uit “Het geheim van loslaten” van Guy Finley,
Je hebt een hele wereld te winnen als je durft los te laten. 

Een citaat uit dat boek van Vernon Howard (1918-1992)

Wanneer je begint te zien dat je de wereld naar je eigen beeld hebt geschapen, zal dat je choqueren. Hier is een speciale oefening voor je wanneer je pijn lijdt. Ik kan je niet zeggen wat een prachtige verandering deze oefening in je leven zal veroorzaken. Van nu af aan zul je, elke keer dat je pijn of innerlijke kwellingen voelt, in plaats van aan de pijn te denken, wat je nu doet, iets anders doen. 

In plaats van je aandacht te richten op die droefheid of teleurstelling, zul je iets anders gaan denken. Je gaat denken: Ik begrijp de pijn niet. Denk alleen maar: Er is daar duisternis. Er vaart iets tegen met uit, en dat doet pijn. Maar je gaat geen onecht plezier uit de pijn halen. Je gaat naar de juiste afdaling en je zegt; “Ik begrijp de pijn niet”. DAT IS ALLES!

Dan hoef je nooit meer na te denken over de ellende die je ervaart. Je hebt het gehad. Je hebt jouw deel gedaan. DIT IS DE WEG NAAR BUITEN.
God is je zo-even te hulp gekomen. Dit is authentiek religieus. De waarheid zegt: “Denk niet na over lijden en zwem er niet in rond”. Leun gewoon achter over in je stoel en zeg: “Ik begrijp de angst die mijn systeem terroriseer niet”. Als je dat niet begrijpt, is er niets wat JIJ kunt doen, nietwaar? Dus doe niets.

Wanneer we ons beklagen en huilen en steunen en denken: Hoe ben ik in deze puinhoop verzeild geraakt? Enzovoorts, zal er niets veranderen. Met deze oefening zet je jezelf in een heel andere afdeling, en je zult de producten ontvangen die deze afdeling voor je klaar heeft liggen. Wil je het product hebben van het niet meer de hele dag bezorgde beslissingen hoeven nemen? Zeg gewoon: “Ik begrijp deze crisis of dat hartzeer dat zonet opkwam, niet. EN STOP. BLIJF HET DE HELE DAG NIET BEGRIJPEN. 

Ons pseudo-inzicht is hetgeen dat ons in de ellendige innerlijke puinhoop brengt. Wees niet bang om geen eigen verstand te hebben. God is bereid de geweldige, schitterende plaatsvervanger voor je te zijn. God geeft je zijn leven in ruil voor het jouwe. De meeste mannen en vrouwen verkopen hun ziel de hele dag voor onechte gevoelens van zelfbeheersing. Wanneer je echte zelfbeheersing hebt, hoef je er nooit naar te zoeken of de afwezigheid ervan aan jezelf uit te leggen. Als je bereid bent te zeggen: “Ik begrijp helemaal niets van mijn leven”, zal je onechte zelf samen met zijn onechte inzicht wegvallen; in zijn plaats zal het inzicht uit de Hemel zelf staan. Dat inzicht vanuit een heel Verheven Plaats is alles wat je in deze en in de volgende wereld nodig hebt. Ga van start en durf los te laten.. 

·    Toevoeging: Als je niet gelovig bent, of je hebt moeite met het woord GOD: kun je voor het woord GOD ook denken: “het leven” of “de liefde" of "het AL". 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten