maandag 27 mei 2013

Heimelijke genoegens

Heb jij ze ook? Heimelijke genoegens. Stille plezierige dingen, die je doet, alleen voor jezelf. Gewoon omdat je er blij, rustig, meer jezelf, levendig of echter van wordt? Dingen die je niet zomaar rondbazuint, maar die de mensen die je echt goed kennen wel weten.

Ik heb ze ook. Sommige vind ik grappig, andere een beetje gek. Ik maak een lijstje:

Hoorspelen luisteren, ouderwetse, sciencefiction, streekromans of detectives. Ze staan op mijn I-Pod, soms luister ik ze s'nachts, als ik niet kan slapen.

Met een zachte zakdoek in mijn jaszak rondlopen. Die af en toe even voelen tussen mijn vingers, of er even aan ruiken.

Slagroom van de HEMA. Die is het allerlekkerste.

Ergens zijn, en dat niemand weet waar je bent en wat je doet. Dat geeft zo'n heerlijk vrij gevoel.

S'nachts een kopje thee drinken, als iedereen in huis slaapt en ik niet kan slapen.
Gewoon maar wat zitten of een beetje tv kijken in zo'n slapend stil huis.

Een schat vinden in een kringloopwinkel.

Thee drinken uit ouderwets bloemetjesservies, dat is veel lekkerder.

Slingertjes haken (zie het winkeltje op mijn website).

Hele tuttige tv programma's kijken: Q&Q, Zeg n's AAA, Dagboek van een herdershond, Pleisterkade 17, James Herriot, Wordt u al geholpen, De zevensprong. Het gevoel uit je jeugd weer een beetje voelen... en die series gaan zo lekker langzaam.

Na ingewikkeld schrijven of studeren een Bouquetboekje lezen.

Gezellige spulletjes zoeken en vinden en opknappen.

Ik heb een zwak voor weespopjes. Van die afgekloven barbiepopjes, knuffels, beertjes, die ergens in een hoek gegooid zijn op een rommelmarkt. Die moeten dan mee naar huis. En die zet ik dan in gezellige groepjes bij elkaar. Het is eigenlijk best kinderachtig, maar daar word ik nou echt blij van.

Ik heb ook genoegens die te stil zijn voor woorden.



Welke stille of heimelijke genoegens heb jij?
Mogen ze van jezelf? Welk gevoel geven ze je?
Ik denk dat die stille genoegens ontstaan uit een heel echt deel van jezelf. Volgens mij moeten we ze gewoon maar koesteren en een beetje ruimte geven.
Misschien kunnen we een "heimelijke genoegens vereniging" oprichten en elkaar op goeie ideeën brengen??

Laatst heb ik één van mijn popjes mee op vakantie genomen, naar Mallorca. En overal maakte ik foto's van haar. De mensen op het strand dachten dat ik gek was, maar ik had plezier. En popje had een geweldige vakantie! Haha.



Nou dag... fijne dag. Doe je vandaag één stil genoegje, heimelijk (ik ook).
Stille Sas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten