dinsdag 24 september 2013

De stille zen retraite met Edel Meax

We deden een zen stilte retraite in België en gingen op zoek naar een ondoorgrondelijke stilte die door niets wordt gehinderd als de weidsheid van het universum. We zochten stilte in het universum waar niets is dat geen plaats heeft. Een milde open ruimte.7 uur per dag zitten en lopen in stilte. 5 dagen lang. 


En zo beleefde ik het:

Een ondoorgrondelijke retraite die door van alles in mij gehinderd werd
Zet mij liever in een huisje ver weg van de stille strengheid
Want ik ben een bron van vitale impulsen, zo is het nu eenmaal met mij

Soms heb ik ervaren dat de stilte op ons neerdaalde
Zacht als de maan die vol op komt
Soms ontsprong de stilte in mij
Van binnen werd iets zacht en rustig

Op andere momenten snakte ik naar
Lachen, Vreugde, Plezier, Oneerbiedigheid, Sappigheid, Bewegen, Gevoel, Lichaam zijn, Uitbreken

Is dat ook welkom in een universum maar niets is dat geen plaats heeft?

Ik zou mij kunnen vinden in een smeuïg soort stilte
  • Zoals het binnenste van een rijpe vrucht
  • De stilte in het midden van een kus
  • Een blik die zegt: jij mag er zijn, alles mag er zijn
  • Zoals levensstromen in mensen, dieren, bomen
  • De stilte vlak voor inspiratie
  • Stilte tussen klanken in
  • Ruimte tussen snikken
  • De aandacht van een danser
  • Levende smeuïge stilte
  • Vol en zoet en ontvankelijk
Een ruimte voor alles dat wil bestaan, of het van zichzelf nog niet mag
Daar zou ik me in kunnen vinden en vinden, en vinden
En eindeloos hervinden

Gelukkig
Is mediteren en stilte vinden een onbeschrijfelijk proces
Je kunt er niet goed in worden
Je kunt geen expert worden
Er bestaan geen meesters

Niemand kan mij zeggen of ik goed genoeg de stilte zoek
En vind, en kwijtraak en terugvind
Het is een reis die gaat om onderweg zijn
Niet om het aankomen

Ongemerkt is de stilte toch aan mijn hart gekomen
Maar heel anders dan ik verwachte
Een stille beweging, een bewegende stilte
Stilte als ruimte en niet meer als leegte

En soms...
Is heel hard lachen de diepste stilte die bestaat
Een alles loslatende, openende, accepterende, milde ruimte

Vol van stilte
Die leeft
En omarmt
Wat is

Het was een schitterende catastrofe


ZEN SAS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten