zaterdag 5 oktober 2013

Je bezieling in één zin.... en uit de kast komen.


Ik heb "mijn zin" gevonden. Ik kreeg hem bij een Buddha to Buddha kettinkje.



Ik had het kettinkje gekocht om nooit meer te vergeten, wat Edel Maex (de zen leraar waar ik een retraite deed) zei: "we zijn allemaal ontwakende boeddha's". Ga met je leerlingen om als gelijke. Praat met ze als Boeddha's onder elkaar. Niemand is meer, beter, niemand is verlicht. We zijn allemaal onderweg, lerend, groeiend, we leren samen en al doende en van elkaar. 

Op het kettinkje staat: "easy is right, right is easy. Die tekst helpt me niet te vergeten, dat ik veel te vaak, veel te veel mijn best doe. Dat ik de moeiteloze weg kan kiezen. Dat niet alleen "het zware en het lastige" goed genoeg is. 

De natuur kiest ook de makkelijke weg. Water stroomt waar een bedding is, en het stroomt zacht om obstakels heen. Alles groeit naar het licht, er is geen bloem die vrijwillig richting het donker groeit. Het leven verschijnt, waar het maar mogelijk is. 

Ik kreeg de ketting mee in een doosje, met een leren etuitje en een zilverpoetsdoekje. En op het poetsdoekje stond mijn zin: 

TENSION IS WHO YOU THINK YOU SHOULD BE, RELAXATION IS WHO YOU ARE.......

Ik las die zin en ik zuchtte en dacht, dat is mijn zin. Dat raakt alles wat ik doe. Mijn schrijven, alles wat ik mensen graag wil leren... en ook wat ik zelf het meest nodig heb om te leren, en te leren en te leren. 

Ik ben toestemming gever, in hart en nieren. Toestemming om te zijn wie je werkelijk bent. En terwijl ik dat geef, leer ik het zelf ook... al doende. 

Heb jij jouw zin al gevonden? Zo'n zin kan je helpen als een ijkpunt. Alles wat je doet, zou moeten kloppen met die diepste zin van je leven.




En over toestemming gesproken... wist je dat het bijna Comming-Outdag is?


  • Op Coming-Outdag (Engels: Coming Out Day), die jaarlijks op 11 oktober plaatsvindt, wordt aandacht besteed aan de coming out, oftewel het moment dat een homolesbienne of biseksueel openlijk voor zijn of haar seksuele voorkeur uitkomt. Coming-Outdag vond voor het eerst plaats in 1988 in de Verenigde Staten en wordt sinds 2009 ook in Nederland gehouden.

De kast....

Toestemming ....
De vrijheid...

Hoe zou het zijn als we eigenheid zouden aanmoedigen en de moed om er voor uit te komen zouden bewonderen? 

Is er iets waar jij voor uit kunt komen? Welke eigenheid dan ook? We kunnen allemaal uit de kast komen. We hebben allemaal verborgen kanten, dingen die we gek vinden, waar we ons voor schamen, die anders zijn, die niet standaard zijn, die moed vergen. Ik vind al die verscheidenheid juist schitterend. Lang leve de liefde in alle vormen!

Zullen we met ze meedoen en allemaal tegelijk uit alle mogelijke kasten komen? 





Immers: 

TENSION IS WHO YOU THINK YOU SHOULD BE, RELAXATION IS WHO YOU ARE.......

SAS... onderweg, al doende, lerend, uit kasten springend, er weer in kruipend, ontspannend, in de stress, hoopvol, toestemming gevend en liefhebbend....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten