donderdag 1 augustus 2013

Alles kan loskomen

Vandaag gaf ik in de studio een zomerworkshop over stilte en schrijven. 



Eén van de technieken die we deden was een “flow-write. 

Dat gaat zo: je kijkt even rond op de plek waar je bent en je kiest een voorwerp uit dat je kunt zien. Dat zet je boven aan je lege vel papier. Vervolgens beschrijf je je voorwerp gedetailleerd, alsof je het beschrijft aan iemand van een andere planeet. Op het moment dat er een associatie, een herinnering of een gedachtestroom komt ga je daar in mee en volg je dus de stroom van je gedachten. Het is een oefening in leren afgeleid te raken en direct mee te bewegen met de flow die op gang komt. 

Ik schreef dit:

Tasje

Klein. Van stof. Geborduurd. Wat is klein? Wat is stof? Wat is borduren? Het is een weefwerk van draden. 

Dat doet me denken aan vroeger. Mijn moeder. Altijd weven. Ik hielp vaak met het opspannen van de draden. De schering voor het weefgetouw.Ik heb daardoor een zacht geduld ontwikkeld om knopen te ontwarren. Het kan bijna niet te erg in de knoop zijn. Ik heb een soort intuïtief gevoel, zie aan een knoop of die te ontwarren is. Als het kan ontwar ik eindeloos. Zo lang tot de draden losjes weer uit elkaar komen. Als het niet kan, stop ik meteen. Energie verspillen heeft dan geen zin.



Ik ben ook een kluwen . Kluwen van gedachten, gevoelens, liefde, angst, levenslust, wensen, wil en mogelijkheden. Ik ontwar mezelf eindeloos. De draden liggen losser en losser. Maar ze zijn nog niet helemaal vrij en ontward. Maar het is mooi. Het ontwarren. Trekken en ploeteren helpt niet. Bij anderen ook niet.

Ik kijk
Ik wacht
Ik maak losser
Hussel wat
Ik kijk
Ik wacht
Voeg plezier en zachtheid toe
Trekken helpt niet
Dat maakt alles erger
Verstrakt
Soms ineens een open lus
Een losse draad
Die volgen
Even laten rusten
Meegeven
Meebewegen
Zo ben ik knopen openaar
In mezelf
Met anderen
Schrijvend
Dansend
Door stil te zijn en te ontspannen



Wat ben jij? Ik ben knopen openaar, een kluwen bevrijder, een losse eindjes koesteraar, een rode draad volger, een weefster van levensdraden. 

In de knoop is niet erg. Alles kan loskomen. Geen knoop zo strak of er zit wel beweging in. Ik open graag. Uit de losse pols.

Stil
Ont-dekken
Wat ontvouwen is
Het ont-wikkelen van wat
Is



SAS

1 opmerking:

  1. ach schat, wat zeg je dat weer mooi. Wat ben ik? Op dit moment ben ik alleen m'n rug die pijn doet en al m'n bewegingen en m'n gemoed beïnvloedt...

    en nu ik het nalees lijkt het wel een gedicht! Ondanks de pijn ben ik op dit moment dus ook een dichter, een poëet! En dat verzacht zowaar een beetje de pijn.

    x

    BeantwoordenVerwijderen