woensdag 7 mei 2014

Studio HATSEFLATS


Ik ben dol op het woord hatseflats. Voor mij betekent het: uit de losse pols, niet goed kunnende en toch doen, zomaar wat aanrommelen, de lat lekker laag leggen, je vooral niet druk maken over de uitkomst. 

Ik ging eens zoeken op internet. Ik vond dit: 

  1. Hatseflats is verzonnen door Bert Plagman en dat is sinds 1980 de vaste "stem" van Tommie uit Sesamstraat. Het is dus een verzonnen woord zonder bijzondere betekenis. Te vergelijken met hatsikidee.
  2. Het is een tussenwerpsel. Net als asjemenou, hatsekiedee en tjongejonge. Het heeft niet echt een betekenis, maar wel de functie van emotionele ontlading. Als je even niet weet wat te zeggen, maar je wilt laten weten dat je aan het nadenken bent dan zou je het tussenwerpsel kunnen gebruiken.
  3. Soms wordt het als werkwoord gehoord, namelijk ‘hatsenflatsen’.  Dat betekent zoveel als de liefde bedrijven. In een artikel in Viva ging het zo eens over hatseflatsen. Maar dit werkwoord is (nog) niet algemeen in gebruik met deze betekenis.

Een lekker woord dus. En het kan alles kan betekenen (altijd handig). In ieder geval iets dat NIET serieus is. Als ik dus last heb van serieuzeritis (en dat heb ik nogal eens...) dan ga ik hatseflatsen. 

  1. Waar in je leven heb jij meer hatseflats nodig?
  2. Welke lat kun je laten zakken? 
  3. Waar woekert jouw serieuzeritis?
  4. Wat zou je meer uit de losse pols willen doen? 

Ik hatseflats in mijn minidagboekje, met pen en penseel.... Hatseflats! 












Geen opmerkingen:

Een reactie posten