donderdag 10 juli 2014

Zomeren met mijn buikje anno 2014

Vorige zomer schreef ik deze blog: 

Ik vind zomerkleding veel leuker dan winterkleding. Nooit begrepen waarom in de winter ineens alles zwart, grijs en bruin moet zijn. Maar ja, nu is het dus zalig zomer. Ik heb alleen één probleem met het hele zomeridee. Bloot zijn. En dan vooral mijn buik. Een badpak aan moeten... getsie. 

Mijn buikje, wat heb ik daarmee gevochten in mijn leven. Als klein meisje op ballet…..hou je buik eens in…..en ik kom nog wel uit een buikjesfamilie. Mijn moeders moeder droeg speciaal daarvoor een strak korset. Mijn moeder reeg het als kind aan. Mijn moeder heeft ook een buikje. We zijn niet zwaar, hebben slanke benen, maar dat buikje….. In alle kleren die ik pas kijk ik altijd eerst naar die buik…. Ik heb er ziekelijk om gelijnd, om die buik maar af te zweren….oefeningen doen, maar het hielp allemaal niets. Mijn buik gaf het nooit op om te bestaan. 

Na het baren van drie kinderen valt het eigenlijk nog best mee met mijn lijf. Maar ooit toen ik in een bedrijf een veranderingsproces begeleidde, werd ik na afloop door een vriendelijke jonge mannelijke deelnemer bedankt “en succes met de zwangerschap”, zei hij………oei…..Aan de ene kant een compliment, ik was toen al 45 jaar! Aan de andere kant heel pijnlijk. Is mijn buik zo reusachtig dat ik zwanger lijk?? Daarom trek ik niet graag een badpak aan, en al helemaal geen bikini. Ik ben altijd bang… ergens... dat ik niet goed genoeg ben, niet echt mooi vanwege die buik.

Soms zie ik van die sierlijke vrouwen lopen, bruin, in bikini met een prachtige gladde buik. En dan word ik een beetje verdrietig. Zo wilde ik ook altijd zijn. 

Op de een of andere manier is het in onze cultuur niet oké om een buikje te hebben. Toen ik ooit in Afrika was, wilde de vrouwen me een beetje vetmesten, ze vonden me veel te dun, in Engeland hebben bijna alle vrouwen een appelfiguur en dus een buikje, dan ga ik me een stuk mooier voelen. Maar bij ons….zijn buikjes –not done- het betekent dat je teveel vreet of dat je zwanger ben.


Ik fantaseer om ooit een vrouwen met buikjes vereniging op te zetten.

  • Vrouwen met buikjes die af en toe een dagje bij elkaar komen en zich samen ook eens mooi en goed genoeg gaan zitten voelen. Dan een leuk dagprogramma….. 
  • Eerst aankomst met thee en bonbons…. zonder schuld gevoel 
  • Dan een sessie tijdschriften met geretoucheerde foto’s verscheuren 
  • Dan een bikini show…..modellen die alleen leuk staan bij vrouwen met buikjes 
  • Buikdansen, daar heb je echt een buikje voor nodig 
  • Bodypainting, je buikje laten omtoveren in een meesterwerkje, hoe meer buik hoe meer kunst 
  • Elkaar het verhaal van je buik vertellen….buikjes in je familie, haat-liefde verhoudingen… 
  • Dansen zonder je te generen….laat die heupen en die buikjes maar lekker schudden en swingen 
  • Buikspreken voor beginners (nee grapje…) 
  • Voluit leren ademhalen (ik heb zo geleerd mijn buik in te houden dat ik mijn natuurlijke ademhaling in de war heb gebracht..) 
  • Elkaars buik bewonderen, hoe zou het leven voor ons zijn in een wereld waar buikjes het neusje van de zalm zijn…? 
  • Buikmassages 
  • Buik tatoeages, henna-versieringen, piercings voor de liefhebsters 
  • Tantra sessie en bekkenbodem oefeningen (helpt voor meer seksueel plezier en dat zorgt ervoor dat je je buik meer bewoond, ik heb jaren lang veel te weinig in mijn buik vertoefd, toen ik 18 was en anorexia had) 
  • Verhalen, muziek, boeken, films waarin buikjes bewonderd worden. Verhalen met buikheldinnen enzo 
  • Zonnestudio’s om je witte buikje ook eens wat zon te gunnen als je te verlegen bent voor het strand 
  • Aan het eind van de dag mogen dan onze buikminnende vrienden, mannen en vriendinnen komen om ons op te halen… 
  • Laat in de avond gaan we dan allemaal gelukkig en vol nieuwe moed de wereld weer in….. dan weten we weer dat we rijk zijn met ons lijf en ons buikje, dat het geen schande is, dat die buik het mysterie van het leven bevat, dat we het kunnen vullen met plezier, adem, leven en lust….. 
  • Dan beginnen we zo gelukkig te stralen… dat we een heel eigen charme krijgen….vrouwen met buikjes charme


Met een plat buikje
Me ook eens helemaal mooi voelen
Voldoen aan een schoonheidsideaal
Met een plat buikje
Ik zou hem bruinen in de zon
Versieren met krullen en aan iedereen laten zien
Me ook eens helemaal mooi voelen
Met een plat buikje


Door Biodanza ben ik veel blijer met mijn buik geworden. En ook ben ik veel doller op romige vrouwen. Wat zijn we allemaal mooi op onze eigen manier! 

En nu weet ik wie ik uitnodig op ons buik plezier feestje! Deze prachtige humorvolle danseres! 



SAS


3 opmerkingen:

  1. Ik heb met een glimlach je buikjes verhaal gelezen en heb je genoemd in mijn blog nummer 81.
    Hartelijk groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mag ik ook op je buikjes feestje komen?! Dit verhaal is zoo herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen